2 Apr 2011

OVERLEV INDIA; mat og sånn

Litt dramatisk overskrift kanskje, men det er bare for (å skremme Marita, og) å få innlegget til å virke spennende. Wuhuu.
De følgende innleggene er først og fremst skrevet for å forberede familien min på det 2uker lange India-eventyret de begir seg utpå om ikke så lenge.
Men det blir nok for det meste generelle tips.

 Å forberede seg fullstendig på en reise til India, er ganske umulig. Til og med de som er født her og har lært fra første stund, vet ikke og kommer nok aldri til å lære alt om India. Hver dag lurer nye oppdagelser, på godt.. og på vondt. Det er engang (nesten) ikke overdrivelse å si at jeg hver eneste dag opplever noe fullstendig nytt. Mangfoldet av potensielle opplevelser og interessante mennesker gjør hver dag uforutsigbar.

Det nærmer seg 9 overståtte måneder, og jeg føler meg fortsatt på mange måter som en uvitende utenlandsk.

Bevis på et jeg fortsatt er utlending; jeg tar bilder av ting som  naan-brød klistret på en vegg

MAT OG SÅNN

Gled deg
 Du er kanskje veldig overbevist om at du elsker indisk mat, eller at du ikke kan fordra den. Uansett, kom med et blankt sinn, for du kan ikke forestille deg hvor annerledes indisk mat i Norge er fra indisk mat i India. Hjemmelaget mat er definitivt best. Min mening er muligens litt påvirket av at jeg skjemmes bort av vertsmoren min som er nutritionist og sannsynligvis et av Indias største kokketalent. Det er generelt veldig vanlig å være vegetarianer i India. Her heter det ikke "vanlig mat" og vegetarmat. Her heter det "vanlig mat" og "non-veg" - altså, non-vegeterian. Måltidene består av grønnsaker, bønner, linser og mye mer, tilberedt på utenkelige måter. Vertsfamilien min "er" non-veg, som det heter her, om man spiser kjøtt. Alikevel tilberedes kjøttretter sjeldnere enn annenhver måned, og da er det enten kylling eller geit. På restauranter finner man som regel både tradisjonell mat og indiskifisert "western" mat. De har også McDonalds, Burgerking, KFC og sånt. Selvfølgelig UTEN ku-kjøtt (for de som ikke vet det, kua er hellig og ikke til for å spises). 
Nok et bevis; jeg sitter vedsiden av en ku og tenker kun på å spise den
Derimot mye potet og kylling. Men disse fast food kjedene er comperatively VELDIG kjedelige, siden de tror de er kule og vestlige ved å lage krydderløs, smakløs mat. 
 Jaa, ellers kommer maten til å være "mirchi", som de sier her. Det betyr "chilliete". Hva heter det på norsk? Ehm, uansett; spicy. Ha alltid litt brød på lur, så skal det nok gå bra.

Rå gjeiter
typisk frokost; bronti med potet inni
Gatemat
 Det jeg gleder og gruer meg mest til å intordusere dere for er "gatemat". Det finnes så uendelig mye forskjellig street food her. Konkurranse i hver gate. Tilsynelatende like, men "historisk og prinsipielt" forskjellige små boder, hver med en viljesterk mann bak, konkurrerer med hverandre om å lage den beste masalaen (krydderblanding) for å gjøre deres rett til en spesialitet. Gjennom hele livet drømmer de om og jakter på en x-faktor ingrediens som skal føre deres familie inn i velstand og lykke. Med andre ord, der er mye godt. Men, vær forsiktig, for med veldig mange av disse får du sjukdom med på kjøpet. Og det er umulig å si hvilke som er "trygge". Altså, jeg vet ikke om det er en verdig risiko eller ikke. Det får være opp til hver enkelt!

fantastisk "gatemat" - grillet maiskolbe med salt og sitron
Vann
 Ikke drikk annet enn flaksevann. Enkelt og greit. Det er dermed bare greit å synge når man befinner seg utenfor dusjen, eller har skrudd av dusjen for shampoering. Forresten, det er også greit å drikke vann fra "filter". Det er renset vann, så det er greit å fylle flaskene sine fra disse. Men så koster en flaske vann her omtrent 2 kr, så under tvil er det nok like greit å kjøpe.

.. ønsker du av religiøse grunner (les: nysjerrighet) å drikke vann fra hellige dammer, som f.eks de som befinner seg ved Gurudwaraer, kan du slå deg løs. Ingen blir syk av hellig vann, uansett hvor tilsynelatende skittent det er. Anbefales uansett bare å drikke et par dråper, ingen grunn til å være grådig med hellig vann, hehe. 

du kan også trygt drikke dette vannet, Hellige Moder Ganges vil ikke gjøre noen skade

2 comments:

  1. Det heter paratha ikke bronti :p

    ReplyDelete
  2. Og jeg vil heller ikke anbefale filtervann med mindre det er reverse-osmosis apparat :p

    ReplyDelete