15 Aug 2010

De første dagene i Ludhiana..

16-19 Juli

Første natta holdt jeg på å fryse ihjel på benkesenga. Airconditionen stod på 18 grader, det føltes som 10. De tenkte sikkert at siden det er veldig kaldt i Norge, burde vi gjøre det så kaldt som mulig for henne.

Lørdagen var vi på markedet. Det var et ubeskrivelig kaos, et virrvarr av kjøretøy, mennsker, kuer, fluer, butikker og boder. Tok heldigvis ikke med kamera, det hadde blitt vanskelig å gjøre noe som helst annet enn å ta bilder. Lørdag er også "grønnsaksdagen", den dagen alle grønnsaksselgeren slår opp bodene sine på bakken langs bilveiene. Damene hopper ut av bilen og kjøper grønnsaker, mens mennene kjører saakte langs veien. Frukt og grønnsaker er veldig billig her (det er igrunn alt annet også..) 1-3kr per kilo..

Søndag dro vi faktisk på et kjøpesenter for å få litt skikk på den uakseptable bekledningen min. Det var crowdedcrowdedcrowded der inne. Kroppsvisitering og veskesjekkingen i inngangen. Sånn flyplassmetalldetektor.

Vi spiser veldig mye. Måltid i hytt og pine, og som regel et eller annet spiselig til teen også. Te drikkes OFTE. Men maten vi spiser er faktisk veldig god, og ganske sunn, tror jeg. Vegetarmat, så tror det for det meste er grønnsaker tilberedt på forskjellige måter (som regel ser de ikke ut som grønnsaker lenger), søtt og spicy om hverandre.

Jeg og Jagbir gikk en kveldstur på universitetsområdet her, veldig fint å gå tur, men alle boligene ser like ut, hadde nok gått meg vill alene. Her er maasse små frosker, veldig små. Det fins ikke så små (eller så mange) frosker i Norge. Og ekorn! Masse ekorn overalt, også veldig små, omtrent halvparten så store som "norske" ekorn.

I morgen (mandag) er første skoledag. Uten uniform. Uh, som om jeg ikke stikker ut som en tent fyrstikk i mørket enough already.


2 comments:

  1. Trodde du begynte på skolen for en mnd siden nesten jeg? o.o

    ReplyDelete
  2. Hehe, jaa, det her e fra første uka. Treig 8)

    ReplyDelete