4 Oct 2010

Elefanter bruker sminke. Update: Jalandhar/Patiala.

En mann på alle fire, me spaghettiføtter og strake armer, "går" rundt i trafikken. Kameraet synker ned i fanget. "Han får nok aldri sin egen sminkede elefant". Drømmer hans drøm, sminket elefant og sukker med te. En fot viser ham bestemt veien til grøfta, men ingen kan se en ikke-eksisterende tåre gjennom det tykke sløret menn på to ben har kastet over landskapet. En skarp plastikkbit i armen, ut av armen. Tut-tut-tut.


Ehm, ja.. føler tydeligvis at jeg har en veldig stor blogge-oppgave foran meg, ettersom jeg har opplevd mye de siste to ukene. Prøvde å oppsummere, men det var ikke så altfor lett. Har også tatt omtrent 500 bilder disse ukene, og det tar ca 1 time å laste opp et bilde på bloggen, og 5 minutter å laste opp 10 bilder på Facebook. Legger ut de fleste bildene på Facebook, tror jeg.

Forrige uke var jeg i Jalandhar. Det sier dere ingenting. Det er en by ca 2 timer utenfor Ludhiana. Denne helga var vi i Patiala. Som også er en by ca 2 timer utenfor Ludhiana. Har hatt fri i to uker nå, siden det kun har vært eksamener på skolen. Nå er det etter-eksamen-ferie fram til onsdag.

Har nå;

.. strikket en halv ullgenser


.. prøvd ut McDonalds i India. Ikke noe ku-kjøtt, så spiste potetburger. Og de hadde do-papir. Det var imponerende. India-reisetips: hvor hen du går, ha alltid med do-papir


.. overlevd å synge foran innbyggerne i en Indisk landsby, som jeg egentlig allerede har skrytt av på Facebook


.. blitt solbrent


.. vært i en svær hvit Gurudwara, og fått kjeft av en mann med sverd for å ha mistet hellige smuler på bakken (måtte plukke dem opp og spise dem). Denne Gurudwaraen er også kjent for å kurere hudsykdommer. Veldig enkelt, er bare å ta med en sopelime og en pakke salt, og legge den i haugen av sopelimer og saltpakker. Synd jeg ikke hadde en hudsykdom å kvitte meg med, det skulle visst være veldig effektivt.


.. vært med på å legge min indiske bestefars Hellige Bok. Han har et eget rom der boken bor. Den har et oppholdssted der den ligger om dagen, men om natten må den sove. Har sin egen seng, med puter og laken. Og egen vifte. Den hellige boken skal nemlig behandles som om den var en Guru, siden den er "den 10ende Guru". De 9 første var mennesker.


Kort sagt.



bilde: fra besøket til den hvite Gurudwaraen. I et rom var det utstilt mange forskjellige malerier fra Sikhenes historie. Kvinner som har fått barna sine hakket opp i biter og hengt rundt halsen deres, fordi de ikke ville konvertere til Islam.




4 comments:

  1. Hadde DØDD uten dopapir. Har dere dopapir hjemme da?

    ReplyDelete
  2. E hakke dødd enda heldigvis! Jada, men det e kun e som står for forbruket. Måtte stoppe og kjøpe EN rull på et marked på vei til Patiala på Fredag, kom på at dem ikke hadde det der. Men når vi kom fram hadde dem allerede kjøpt en rull! Omtenktsomt :)

    ReplyDelete
  3. Hvordan var det å spise smuler fra et gulv?

    ReplyDelete
  4. Smakte egentlig mye av det samme som det gjorde før tilsetningen av gulvbakterier. Brukte såppas lang tid på å skjønne hva sverdmannen prøvde å kommunisere til meg, at når jeg først forstod det var det bare å hive innpå og pinlig berørt pile av gårde.

    ReplyDelete