30 Jul 2010

DEL 2: FLYY Gardermoen - Helsinki - New Delhi

"Den lange, lange (skulle nesten puttet inn enda en 'lange') dagen" (fra morgen 11.Juli - ca. 02.30 AM 13. Juli)


Etter massemasse styr med å betale de ganske gruelig store overvektprisene på koffertene våre, boardet omsider Ingvild og jeg flyet til Helsinki. Der var et par finner, et par-tre indere og etparhundre japanere. Vi bekymret oss litt, det hadde vært litt dumt om vi endte opp i Japan. En hyggelig norsk-finsk, svenskkrimbok-lesende fyr jeg satt med på flyet oppklarte japanersituasjonen; det er visst veldig vanlig å fly via Finnland når man reiser mellom Europa og Asia, og det gikk visst et fly videre til Japan denne partikulere dagen. Dette startet (som det ofte i lignende tilfeller gjør) samtale; han fortalte at han skulle til besteforeldrene sine som bodde i en liten by utenfor Helsinki, at han studerte i Tromsø eller Trondheim eller Bergen eller noe, og at han ikke hadde vært i Finnland på kjempelenge, and so ooon. Etter at jeg hadde hadde besvart spørsmålet "Hva skal du i Finnland da?", måtte vi bare fortsette å prate. Hadde vi slutta da, hadde det fort blitt halvpinlig stillhet. Fikk aldri med meg hva han het, og kommer aldri til å se ham igjen. Håper han ikke døde i en bilulykke på vei fra flyplassen. Kanskje han bare måtte amputere en arm. Uff, either way hadde nok de finske besteforeldrene hans blitt veldig lei seg. Det jeg prøver å si er at flyturen gikk fort unna ettersom jeg hadde noen å småprate med. Og det var BRA, død eller levende. Flyturen gikk kanskje fort, meen flyet hadde letter en halvtime forseint, så når vi landet i Helsinki fant vi ut at vi hadde veldig dårlig tid. Egentlig VEEELDIG dårlig tid. Ettersom vi egentlig skulle landet en halvtime før og da gått rett til neste gate. Den norsk-finske fyren viste oss på et kart over flyplassen hvor gaten vi skulle til låg; i den motsatte enden fra den gaten vi gikk av. Fantastisk. Dette endte med at vi bokstaveligtalt løp gjennom hele flyplassen og så vidt rakk flyet. Puh.

Imotsetning til den forrige flyturen, tok denne myee lenger tid. Klarte ikke å fokusere på å lese. Musikk var ikke interessant. Flyet var veldig fint da. Eller ja, det var nytt og stoort. To seter med vinduene på ene siden - mellomrom - tre seter på midten - mellomrom - to seter med vinduene på andre siden. Øhm, satser på det der var forståelig. Det var en sånn skjerm bakpå alle seteryggene man kunne se film på, se hvor flyet var på et kart, spille kabal og litt forskjellig sånt. Så, jeg tvang meg selv til å se noe jeg tror var en bollywood film, der mye av konverseringen var på hindi, og teksten var utenfor skjermen. "The Namesake".

Etter filmen var jeg virkelig hvileløs. Det var spesielt 1 time som var helt sinnsykt lang. Satt bare å så på den lille skjermen. Så på at flyet sneilet seg lenger, lenger og lenger vekk fra Norge. Hadde flydd omtrent 3/4. New Delhi kom nærmere, nærmere ooog… så var vi der.


Bilder: bilettene, det store flyet og skjermen når vi neesten var framme






2 comments:

  1. Betalte du mykje for overvekta? :D

    ReplyDelete
  2. 250,- per KG

    Ingvild hadde 21kg overvekt da, så det va verre.. XD

    ReplyDelete