19 Oct 2010

Hello Goodbye Jaipur

Tirsdag 12. Oktober til Lørdag 16. Oktober var jeg i Jaipur med Sukhbir - min mors bror. Eller "Mamaji", som man kaller sin mors bror her. Er ikke barebare nei. Ikke bare "Onkel Petter" eller "Tante Unni" liksom.


Jaipur er hovedstaden i staten Rajasthan. Byen kalles også "The Pink City", selvom jeg fort fant ut at alle husene der ikke var rosa, men oransje. Det var forøvrig mange kameler der, og ganske mange elefanter as well. Når vi ikke var rundt på forskjellige YFU-oppdrag, dro vi og så på forskjellige pallas, templer og fort. Det var til en viss grad interessant, mye var det samme. Det var uansett gøy å reise rundt på rickshaw og se på mennesker og dyr da.


Bilde: en snake charmer. Jaipur er også veldig berømt for dem. EKTE KOBRAER, IIK!


Oppdaget at jeg nå ikke bare får rare blikk fra indere, men også fra turistene. Språkferdighetene mine og min delvis indiske bekledning har nok skylden for det. Møtte maaasse turister, og snek meg ofte intill grupper av turister for å overhøre hvilket språk de snakket. Fant ingen nordmenn, bare masse tyskere. MANGE.

Bilde: meg på Amir Fort. Iført Rajasthani Lengha Choli, bangals and bindi.




.. Før jeg dro til Jaipur trodde jeg det var mange mygg i Punjab. Tok veldig feil. Satt på verandaen noen timer første kvelden og oppdaget dagen etter at jeg var fullt av et stort, rødt klumpete utslett oppover armene, på bena og på området rundt høyre hofte. Skjønte etterhvert at det ikke var utslett, men fult av myggstikk oooveralt. Får frysninger av å tenke på det.


Gatebarna og tiggerne i Jaipur var noe for seg selv. Noen utfører akrobatiske kunster og ofrer en dem et eneste blikk klorer de seg fast og forlanger med iskalde øyne penger. Noen sleper forsiktig kroppen sin bort til benken vi sitter på, viser sårene de har etter å ha slept de misfostrede kroppene sine bortover asfalten hele livet og stikker ut en sjelvende hånd med våte, rødsprengte øyne.

No comments:

Post a Comment