3 Dec 2010

Yey, desember; fler Hindu-prester med strikkalue

Da var Desember igang. Slutten på November og begynnelsen på Desember var litt lunken. Gleder meg til jul i Dehradun. Og til nyttår!

 .. da har jeg bare 1-2 mnd igjen på skolen før jeg starter å jobbe enten på skole, sykehus, barnehjem, gamlehjem eller hvem vet. Det skal jeg gjøre i ca 2 mnd. Så; Norge. Simply cannot comprehend this.

Denne uka har jeg forlatt senga og huset en eneste gang. Sykehuset. De kunne ikke fortelle meg hva som feiler meg og "løste" saken ved å gi meg resept på meeer antibiotika. Som ikke ser ut til å gjøre noe annet enn å gi meg intens hikke. Det blir bare kaldere og kaldere for hver dag her borte. Eller, for hver kveld/morgen.

Nå er klokka snart halvni (greit, når jeg faktisk postet innlegget var den nærmere halvto om natta) og jeg sitter i senga med x-antall pledd mens jeg prøver å konsentrere meg på ikke å kaste Ripu ut vinduet. Jaggu har to venniner på "overnatting" siden Harmeet er i Delhi disse dager på noe seminargreier.
Ripu sitter dermed her og ser på tv, istedefor nede. Sitter? Det ble helt feil, han sitter ikke. Han hopper opp og ned, springer rundt i rommet og vifter med hendene. Han ser alltid på tv på den måten. Unaturlig entusiastisk. Og annethvert sekund når det skjer noe "morsomt" ser han på meg for en slags "bekreftelse" på at jeg også ser på. Vanligvis sier jeg "hm" eller "heh", men for øyeblikket demonstrerer jeg min irritasjon ved å ignorere hendvendelsene hans. 



Bryllup i November

Just in case noen snikete indere skulle finne på å google-translate dette, kan jeg ikke skrive alle detaljene.
 I midten av November dro jeg i et gedigent bryllup med ei vennine. Det var amaaazing. Jeg fikk oppleve hele greia. Ikke bare maten. Om bruden/brudgommen ikke er nær familie drar man som regel bare i bryllupet for å spise, si sat sri akaal og dra mett og fornøyd hjem. Siden det var søskenbarnet til vennina mi som giftet seg, ble vi der hele natten for å få med oss alt.

Jeg tuller ikke når jeg sier at det bryllupet var INSANE. De hadde menyer fra alle verdens hjørner og kaker med frosting i alle regnbuens farger. Jeg gir opp å beskrive; det var stort. Stoort. 

Å gifte seg i India er ikke barebare (Eller, for noen er det kanskje det. Katy Perry f. eks. Hun gifta seg i Jaipur samtidig som jeg var der i oktober! Fornærmet indiske designere ved å bruke en brudekjole fra en fransk designer elns. Leste om det i Hindustan Times, heh). Før man idetheletatt forlover seg må ikke bare begge parters foreldre og andre significant familiemedlemmer være fornøyd og gi sinn tillatelse. En astrolog må også leies inn for å nøye forske på om "stjernene matcher". Altså, man må ikke bare ha tillatelse fra hele slekta, stjernene må også gi sin medtykkelse. Stjernene bestemmer også dato og nøyaktig tidspunkt for bryllupet og vielsen. 

Stjernene bestemte at i denne vielsen skulle finne sted ca klokka 04.00 om natta. Det ble med andre ord en veeeldig lang natt. Kvelden og halve natta brukte vi på å prøve å smake på mest mulig av rettene og dessertene. Vi stjal også brudgommens sko! Ikke spør; alt jeg vet er at det er en merkelig tradisjon. Og at brudgommen måtte betale for å få dem tilbake. 

Selve "vielsen" gikk ut på å sitte ute på gresset midt på natta i to timer og høre 2 merkelige hindu-prester med strikkaluer (se bilder!) konkurrere om å bable fortest og høyest på sanskrit mens man drikker utallige kaffekopper for å holde varmen og bevisstheten i behold. Klokka var over fem når vielsen var over. Jeg trodde det var det siste, men neida. 

Vi måtte dra hjem til bruden for å vente på at brudgommens familie skulle komme å hente henne. Det er nemlig også tradisjon. Etter å ha tvunget seg selv til å svelge et nervøst sammenbrudd, gikk hun sakte mot bilen og kastet en neve fuglefrød over hodet for hvert skritt. Alle gråt og brukte ca en time på å si "hade". Fra og med da var bruden obligated til å bo hos sin ektemanns familie. Den natten ble hun endelig "kjent med" brudgommen som hun mest sannsynlig bare har møtt én gang før, under foreldrenes oppsyn.

Har fortsatt et par-tre bryllup i vente før bryllupssesongen er over, puh..

Tok selvfølgelig haugevis med bilder!








    

                                                  






3 comments:

  1. Ohhhh mere ko electrical swifts chahiye!

    ReplyDelete
  2. skriv på brei dialekt. da gåkke det an å translate på google :)

    ReplyDelete
  3. @ Luiza: Hahaha, challo electrical swifts somvaar khana!

    @ stine mari: haha, kanskje e burde det. Men det ser så teit ut når man skrive mye. Eller bare slette 90% av inderane e har på facebook. Det e useless å ha dem der uansett.

    ReplyDelete